• IAN

30 dolara satılan eskiz, Albrecht Dürer’e ait çıktı

Güncelleme tarihi: 6 gün önce


‘The Virgin and Child with a Flower on a Grassy Bank’ isimli Dürer eskizi.

Amerika’da bir ev mezatında beş yıl önce 30 dolara satılan bir çizimin, Rönesans’ın büyük ustalarından Albrecht Dürer’e ait olduğu ve tahmini piyasa değerinin 50 milyon dolar olabileceği ortaya çıktı. 2021 yılı Kasım ayında sonuçlanan araştırmalara göre “The Virgin and Child with a Flower on a Grassy Bank” (Meryem ve Çocuğu Bir Çiçekle Otlu Bankta) ismiyle anılan çizimin, Dürer’in şu an Viyana Albertina Müzesi koleksiyonunda yer alan, 1506 tarihli “The Virgin with a Multitude of Animals” (Çok Sayıda Hayvan Arasında Mer- yem) tablosunun eskizi olduğu düşünülüyor. Son 50 yılın en önemli keşiflerinden sayılan tablonun şaşırtıcı hikayesi Boston’da yaşayan emekli mimar ve koleksiyoner Jean-Paul Carlhian’ın 2012, eşi Elizabeth’in de ondan üç yıl sonra, yani 2015’te yaşamlarını kaybetmesiyle başladı. Çiftin çocukları 2016’da aile evini boşaltmaya karar vererek, içindeki eşyaları düşük fiyatlarla satışa çıkardı. Arkadaşının emeklilik kutlaması için hediye almak amacıyla mezata katılan ve ismi açıklanmayan bir kişi, Albrecht Dürer’in 1503 yılında yaptığı düşünülen “The Virgin and Child with a Flower on a Grassy Bank” adlı çizimini satın aldı. Çalışmanın üstünde ressamın baş harflerinden oluşan ve sanat tarihinin en ünlüsü kabul edilen “AD” monogramı (sanatçı im- zası) bulunsa da mirasçılar ve alıcı tarafından eserin bir reprodüksiyon olduğu düşünüldü. Londra Agnews Gallery’den Clifford Schorer tarafından 2019 yazında Boston’dayken tesadüfen görülen çizimin, yapılan uzun çalışmalar sonucunda orijinal olduğu kesinlik ka- zandı. Eserdeki kağıt ile mürekkebin, Dürer’in 200’den fazla çalışmasıyla aynı olduğu ve 1503’e tarihlendiği belirlendi. incelemeler, iki yıl boyunca kağıt uzmanı Jane McAusland, Vi- yana Albertina Müzesi’nden Christof Metzger ve British Museum’un eski Dürer uzmanı Giulia Bartrum tarafından yapıldı. Konuyla ilgili The Art Newspaper’a konuşan Schorer, eserle ilk karşılaştığında, ya şimdiye kadar gördüğü en büyük sahtekârlık ya da bir başyapıt diye düşündüğünü söyledi. Çizimin erken dönemlerde hangi koleksiyonlarda yer aldığı bilinmese de, 19’uncu yüzyılda Fransa’da Kont Hubert de Pourtales’in koleksiyonunda yer aldığı biliniyor. Kont’un çalışmayı diğer dört Dürer eseriyle birlikte 1919’da Jean-Paul Carlhian’ın dedeleri tarafından işletilen antika şirketi Maison Carlhian’a sattığı da kayıtlarda yer alıyor. Bu şaşırtıcı keşfin ardından, mimar kimliğiyle çeşitli müzelerle çalışmış bir koleksiyoner olan Car

lhian’ın ve 20’nci yüzyılda yapılmış baskı kopyalarının bile 10 binlerce dolara satıldığı bilinen Dürer’in çalışmalarından haberdar olan çocuklarının, eserin orijinalliği konusunda düştüğü 50 milyon dolarlık büyük yanılgı gizemini koruyor.

135 görüntüleme0 yorum

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör