• Ali Gazi

Müzayedeler hız kesmeden devam ediyor

Ali Gazi

Pandemi ve beraberindeki ekonomik sonuçlar, müzayade dünyasını etkilemiş gibi görünmüyor. yıl sonu itibari ile tarihi rekorlar açıklayan müzayede evleri, şubat ayında da sunulan eserlerin çoğunun alıcı bulduğu yüksek kârlı satışlarına devam etti. Olumsuz etmenlerden dolayı hızından bir şey kaybetmeyen müzayedeleri analiz ettik.


Christie’s New York, Online Latin Amerika Sanatı: Rafael Coronel, ‘Şapkasını Tutan Adam’, tuval üzerine yağlıboya, 100x124.5cm

Küresel anlamda öne çıkan müzayede evlerinden Christie’s New York, eksantrik eserlerin sunulduğu ‘’Yabancı Sanat’’ ve Latin Amerika odaklı açık arttırmalarla öne çıkarken; Sot- heby’s 20’inci yüzyıl Asya Sanatı’na ve Amerika’lı modernist fotoğrafçı Ansel Adams’ın çalışmalarına odaklandı. Türkiye’de ise Artam Antik AŞ müzayede serislerine devam eder- ken, geçtiğimiz günlerde birinci yaşını kutlayan Magnet İstanbul, yeni ve dinamik bir platform olarak öne çıktı. Özellikle online tarzda daha rekabetçi arttırmalara ve sonuç olarak değerlendirme fiyatlarını aşan ‘’son çekiç’’ fiyatlarına ulaşan satışlardan bazılarını sizler için derledik.

Christie’s

Ünlü müzayede evinin New York şubesi, ‘’Yabancı Sanat’’ başlıklı online müzayedesini 4 Şubat akşamı sonlandırdı. 5 lot numarası ile satışa sunulan Bill Taylor’un ‘’İsimsiz (Kadın ve Erkek)’’ adlı, 1939-42 arasına tarihlenen, karışık teknik çalışması yüzde 25’lik komisyon ve yüzde 8,875’lik vergiyle birlikte toplam, 234 bin 282 dolara (3 milyon 162 bin 797 lira) satılarak müzayedenin en pahalı eseri oldu. Aynı akşam, 51 lot numaralı, Augustin Lesage’ın 1933 tarihli ‘’İsimsiz’’ yağlıboya ve grafit eseri ise değerlendirmede belirlenen 80 bin dolarlık (1 milyon 80 bin lira) tavan fiyatının üstüne çıkarak vergi ve komisyon dahil toplam 209 bin 180 dolara (2 milyon 823 bin 930 lira) alıcı buldu. Christie’s New York şubesi ayrıca 4-18 Şubat tarihlerinde teklife açık, aralarında Güney Amerika’nın sömürge dönemlerinden klasik eserlerin de yer aldığı 74 parçalık Online Latin Amerika Sanatı başlıklı bir müzayede düzenledi. Rafael Coronel’in 52 lot numaralı,‘’Şapkasını Tutan Adam’’ adlı modernist çalışması 15 bin dolar (204 bin lira) olarak değerlendirilen tavan fiyatının çok üstüne çıkarak, yüzde 25’lik komisyon ve yüzde 8,875’lik vergiyle birliktetoplam, 78 bin 680 dolara (1 milyon 70 bin 50 lira) satıldı. Rodolfo Morales’in, 46 lot numarasıyla satışa sunulan 1975 tarihli, sürrealist etkiler taşıyan figüratif “İsimsiz”çalışması, 40 bin dolar (olarak belirlenen üst sınırı aşarak, komisyon ve vergi dahil toplam 70 bin 813 dolara (963 bin 50 lira) yeni sahibinin oldu.

Sotheby’s

Sotheby’s Hong Kong, 15 Şubat akşamı biten Online Modern Sanat başlıklı açık arttırmada, 20’inci yüzyıl Asya Sanatı örneklerinden 64 parçayı alıcılara sundu. 507 lot numaralı Wang Yancheng’in 2007 tarihli ‘’İsimsiz’’ yağlı boya çalışması, yüzde 20’lik vergi ve komisyonlar dahil, toplam 574 bin 560 Hong Kong dolarına (1 milyon 17 bin lira) satılarak müzayededeki en pahalı eser oldu. 515 lot numarasıyla görücüye çıkan Hilo Chen’in 1978 tarihli ‘’Banyo 15’’ adlı akrilik eseri vergi ve komisyonlarla birlikte 529 bin 200 Hong Kong dolarına (936 bin 700 lira) alıcı buldu. 511 lot numarası ile sunulan, Hollanda’lı sanatçı Rudolf Bonnet’in 1928 tarihli ‘’Portrait of Mohammed Bensalaben Abdel Kader’’ adlı, kağıt üzeri pastel çalışması ise vergi ve komisyonlar dahil 453 bin 600 Hong Kong dolarına (802 bin 870 lira) satıldı. 513 lot numaralı Ren Zhe’nin ‘’Indomitable Presence’’ adlı 2013 tarihli çelik heykeli ise vergi ve komisyonlarla birlikte 332 bin 640 Hong Kong dolarına (588 bin 773 lira) yeni sahibinin oldu. Sotheby’s New York, ise 17 Şubat’ta finalize ettiği ‘’Büyük Bir Vizyon: David H. Arrington Koleksiyonundan Ansel Adams Fotoğrafları’’ başlıklı online müzayede ile bu özel koleksiyonun ikinci açık arttırmasını düzenledi. Kurucularından olduğu Grup F/64’le doğa fotoğrafı kurallarını titizlikle uygulayan ve uzun doğa gezilerinde sadece siyah beyaz olarak çalışan Adams’ın ayrıntılı manzaraları modern anlayışın erken örnekleri arasında yer alıyor. David Arrington’un 1983’ten beri toplamaya başladığı koleksiyonundan seçilen 100 parçalık açık arttırmada; sanatçının Clearing Winter Storm, Yosemite National Park, Tetons ve Snake Nehri, Grand Teton Ulusal Parkı, Winter Sunrise, Sierra Nevada, Lone Pine gibi bölgelerden çektiği ve klasikleşmiş dramatik parçalar yer aldı. 12-16 Şubat tarihleri arasında sergilenen müzayedede, 26 lot numarasıyla sunulan 1943 baskı tarihli favori parçalardan ‘’Moonrise, Hernandez, New Mexico’’ adlı çalışma, biçilen 500 ila 700 bin dolar (6 milyon 800 bin ila 9 milyon 520 bin lira) tahmini değer içinde kalarak, yüzde yirmilik vergi ve komisyonlar dahil toplam 604 bin 800 dolara (8 milyon 225 bin 280 lira) alıcı buldu ve satışın en pahalı eseri oldu. 80 lot numaralı ve 1958 baskı tarihli ‘’Aspens, Northern New Mexico (dikey)’’ adlı fotoğraf vergi ve komisyonlar dahil toplam 226 bin 800 dolara (3 milyon 84 bin 480 lira) alıcı buldu. Sanatçının, 61 lot numarasıyla satışa sunulan ’’Yosemite Val- ley from Inspiration Point, Winter, Yosemite National Park’’ adlı 1940 tarihli sepya tonlarındaki çalışması ise tahmini 100 bin dolarlık (1 milyon 360 bin lira) tavan fiyatının çok üstüne çıkarak, vergi ve komisyonlar dahil 211 bin 680 dolara (2 milyon 878 bin 850 lira) yeni sahibinin oldu.

Artam Antik AŞ

Artam Antik AŞ, 20 Şubat akşamı sonlandırdığı 370. Müzayede Modern ve Çağdaş Tablolar başlıklı açık arttırmada 1 fotoğraf, 10 heykel ve 310 resim olmak üzere toplam 321 adet eseri beğeniye sundu. Müzayedede 56 lot numaralı ve 400 ila 600 bin lira arası değer biçilen Neş’e Erdok’un 2008 tarihli ‘’Alan’ın Portresi’’ adlı çalışma, yüzde 18’lik KDV ve yüzde 9’luk alıcı komisyonu bedelleri dahil toplam 745 bin 996 liraya satılarak, açık arttırmanın en pahalı eseri oldu. 74 lot numaralı Gülay Semercioğlu’nun 2013 tarihli ‘’Blue Velvet’’ (Mavi Kadife) adlı karışık teknik çalışması, KDV ve komisyonlabirlikte toplam, 604 bin 514 liraya; 61 lot numaralı Adnan Çoker imzalı, 2007 tarihli ‘’Oluşan Kare’’ adlı eser ise KDV ve komisyonla toplam 540 bin 204 liraya yeni sahibinin oldu. Erdoğan Zümrütoğlu’nun 111 lot numarasıyla satışa çıkan 2009 tarihli ‘’Duvardaki Gölge’’ adlı diptik, yağlı boya çalışması ise KDV ve komisyon dahil toplam 237 bin 947 liraya alıcı buldu. Aynı müzayedede 600 ile 800 bin lira arası değer biçilen ve 550 bin lira açılış fiyatı ile satışa sunulan Erol Akyavaş’ın ‘’The Last Conquest (Son Fetih)’’ adlı tuval üzerine karışık teknik çalışması ise alıcı bulamadı.

Magnet İstanbul

2021’den beri faaliyet gösteren Magnet İstanbul ise Magnet Müzayede adı altında online müzayedeler düzenleyerek farklıfiyat bantlarındaki klasik, modern ve çağdaş eserleri alıcısıyla buluşturan yeni bir kültür sanat platformu. 6 Şubat’ta web sitesi üzerinden canlı yayınlanan Magnet 7. Butik Müzayede’de resim heykel gibi eserlerin yanı sıra çeşitli antika ve prestij kitaplarla birlikte toplam 419 adet lotu satışa sundu. Açık arttırmada 69 lot numarayla sunulan, Mihri Müşfik’in ‘’Profilden Kadın Portresi’’ yüzde 18 KDV ve yüzde 10 komisyon bedelleri dahil toplam 64 bin 900 liraya satıldı. 60 lot numarasına sahip Ali Rıza Toroslu’nun yağlı boya ‘’Kayısılı Natürmort’’u KDV ve komisyon dahil 51 bin 920 liraya alıcıbuldu. 151 lot numaralı Hayri Çizel’in ‘’Çanakkale Savaşı Ayışığında Yaralı Asker’’ adlı yağlı boya çalışması KDV ve komisyonla 45 bin 430 liraya; 83 lot numaralı Mustafa Ata’nın 1979 tarihli ‘’Figürlü Kompozisyon’’u ise 42 bin 185 liraya yeni alıcılarını bulan eserler oldu.


Rodolfo Morales, ‘İsimsiz’, 1975, 65.4x80cm

Bill Taylor, ‘İsimsiz (Kadın ve Erkek)’, 1939-42, 38.1x32.4cm

Ansel Adams, ‘Moonrise, Hernandez, New Mexico’, 1943, 31.1x40.7 cm

Hayri Çizel, ‘Çanakkale Savaşı - Ayışığında Yaralı Asker’, 36x51cm


IstanbulArtNews | Mart 2022


115 görüntüleme0 yorum

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör