• Ali Gazi

Sezon sonu müzayedelerinde yaz rehaveti

Rekorlarla dolu bahar satışlarının ardından yaz sezonuna giren müzayede evleri, daha ulaşılabilir fiyatların olduğu, küçük ve orta bütçeli alıcılara hitap eden çok sayıda açık artırmaya yöneldi. Bahar aylarında rekorlara imza atan şirketlerin Londra ve New York şubelerinin dışında Milan, Paris, Zürih ve Hong Kong şubelerinin satışları ön plana çıktı.


İstikrarlı satış oranlarının korunduğu yaz döneminde, müzayede evleri küresel anlamda sanat fuarları ve bienallerin hız kesmesi ve sergi sezonunun bitişine ayak uyduruyor. Küçük bütçeli alıcıya hitap eden çok sayıda tematik müzayedede, küresel anlamda fiyat yükselişinin sürdüğü ve sunulan eserlerin yüzde 90’lara varan oranlarda el değiştirdiği gözlemleniyor. Bu dönem, bahar aylarında rekorlara imza atan şirketlerin Londra ve New York şubelerinin dışında Milan, Paris, Zürih ve Hong Kong şubelerinin satışları ön plana çıktı.

Christie’s

İtalyan ustaların ve çağdaş sanatçıların Londra mart satışlarında elde ettiği başarının ardından, Christie’s Milan, 20’inci ve 21’inci yüzyılın eserlerine adanmış iki farklı satış düzenledi. 20./21. Yüzyıl: Milano Çevrimiçi Satış Bölüm 1 başlıklı ilk online müzayede, 8 Haziran akşamı son buldu. Enrico Castellani, Piero Dorazio, Lucio Fontana, Jannis Kounellis, Christo ve Wassily Kandinsky gibi yerel ve uluslararası isimlerin eserlerinden oluşan seçkide toplam 53 parça görücüye çıktı. Az sayıda heykel ve fotoğrafın da olduğu açık artırmada 49 parça, vergiler hariç 5 milyon 576 bin 280 euro (yaklaşık 102 milyon 46 bin lira) hasılat getirdi. Soyut sanatın önemli isimlerinden Lucio Fontana’nın karakteristik tarzını yansıtan ve minimum 800 bin euro (14 milyon 640 bin lira) değer biçilen Concetto Spaziale (Mekansal Konsept) serisinden 1964 tarihli bir eseri, 942 bin Euro (17 milyon 238 bin 600 lira) çekiç rakamı ile en pahalı eser oldu.

Serinin, 20./21. Yüzyıl: Milano Çevrimiçi Satış Bölüm 2 adlı ikinci bölümü ise 3-16 Haziran arası gerçekleşti. Ağırlıklı olarak resimlerin olduğu ikinci kısımda, Alighiero Boetti, Mario Schifano, Hans Hartung, Gerhard Richter ve Franz West gibi isimlerin kağıt, heykel, fotoğraf ve grafik eserleri de alıcıların beğenisine sunuldu. Seçkide görücüye çıkan 94 parçanın 86’sı satılarak, vergiler hariç toplam 1 milyon 346 bin 242 euroluk (yaklaşık 24 milyon 233 bin lira) satış rakamına ulaşıldı. Pietro Consagra’nın “Welcome to Italy” (İtalya’ya Hoş Geldiniz) adlı on parçalık heykel seti maksimum 30 bin euroluk (540 bin lira) değerlendirme fiyatını aşarak 63 bin euroya, (1 milyon 134 bin lira) satılan en pahalı eser oldu.

Şirketin New York şubesi ise 10 Haziran akşamı düzenlediği Old Masters (Eski Ustalar) adlı canlı müzayedede Avrupa sanatının 15’inci yüzyıldan 19’uncu yüzyıla kadar olan gelişimini izleyen tablo ve heykelleri beğeniye sundu. Rönesans ve Barok eserlerin ağırlıkta olduğu açık artırmada, Caravaggio’nun çağdaşı Orazio Borgianni’nin yanı sıra Gasparo Mola, Salomon van Ruysdael ve Peter Paul Rubens gibi önemli isimlerin çalışmaları yer aldı. Satışın en ilgi çekici eseri ise babası Pieter Brueghel’in eserlerinin kopyalarını, dönemindeki yerel pazar için üreten Genç Pieter Brueghel’in “The Tower of Babel” (Babil Kulesi) oldu. 16 lot numarasıyla sunulan, 17’inci yüzyıl sonu 18’inci yüzyıl başına tarihlenen ahşap üzerine yağlıboya çalışma, maksimum değerlendirme fiyatının biraz üzerine çıktı ve 2 milyon 580 bin dolarlık (44 milyon 66 bin 400 lira) çekiç fiyatına ulaştı. Eser, alıcısına, yüzde 35’lere varan vergi ve komisyonlar dahil yaklaşık 3 milyon 540 bin dolara (60 milyon 463 bin 200 lira) mâl oldu.

Sotheby’s

Sotheby’s’in Paris’te 8 Haziran akşamı düzenlediği Çağdaş Sanat Akşam Satışı başlıklı canlı müzayedede; Lucio Fontana, Zao Wou-Ki, Pierre Soulages, Kazuo Shiraga, Anselm Kiefer, Jan Schoonhoven ve François Morellet gibi 20’inci yüzyılın ikinci yarısı ve Savaş Sonrası dönemden önemli isimlerin eserlerinden oluşan 48 parça satışa sunuldu. 10 lot numaralı Pierre Soulages’in “Peinture” (Resim) adlı siyah renkli soyut çalışması, yüzde 20’leri bulan vergi oranıyla birlikte 2 milyon 74 bin 800 euroya (yaklaşık 37 milyon 969 bin lira) alıcı bulan en pahalı çalışma oldu. İlginç bir şekilde aynı akşam her biri 1 milyonun üzerinde değerlendirme fiyatı ile satışa sunulan Simon Hantai’nin “Etude/Blancs (two-sided)” (Etüt/Boşluklar (çift taraflı)) adlı eseri ile Kazuo Shiraga’nın “Untitled - T41” (İsimsiz -T41) adlı çalışmalarının her biri, ayrı ayrı 1 milyon 668 bin 500 euro (yaklaşık 30 milyon 534 bin lira) çekiç fiyatına, vergilerle birlikte 2 milyon 2 bin 200 euroya (yaklaşık 36 milyon 641 bin lira) ulaşarak, yeni sahiplerini buldu.

Zürih merkezli Sotheby’s İsviçre ise 7-14 Haziran arasında online olarak teklif vermeye açık Modern ve Çağdaş Müzayede’de, empresyonizmden günümüze uzanan bir seçki sundu. Cuno Amiet, Giovanni Giacometti, Sigmar Polke, Gottardo Segantini, Christo, Robert Mapplethorpe ve Julian Opie gibi isimlerin eserlerinin olduğu 83 parçalık müzayedede; ülkenin manzaralarıyla tanınan önemli ulusal sanatçısı Ferdinand Hodler’in 1887 tarihli “Winterlandschaft mit Wetterhorn” (Wetterhorn Kış Manzarası) adlı yağlıboya çalışması, vergi ve komisyonlar dahil toplam 746 bin 361 İsviçre Frangı’na (yaklaşık 13 milyon 10 bin lira) satılarak, en pahalı eser oldu. Aynı açık artırmada Julian Opie’nin 2013 tarihli “Walking in London in the Rain” (Yağmurda Londra’da Yürüyüş) adlı eseri 203 bin 553 İsviçre Frangı’na (yaklaşık 3 milyon 548 bin lira); Alexandre Perrier’in “La Mort du Poete” (Şairin Ölümü) adlı çalışması ise 128 bin 917 İsviçre Frangı’na (yaklaşık 2 milyon 248 bin lira) yeni sahiplerinin oldu.

Phillips

Uzakdoğu piyasasındaki öncü müzayedelerine devam eden Philips Hong Kong, 22 Haziran akşamı 20. Yüzyıl ve Çağdaş Sanat Akşam Satışı’nda, 49 parçalık özel bir seçkiyi koleksiyonerlerin beğenisine sundu. Yerel ve uluslararası isimlerin yer aldığı açık artırmada George Condo’nun 2009 tarihli “Transparent Female Forms” (Şeffaf Kadın Formları) adlı karışık teknik çalışması, 36 milyon 550 bin Hong Kong dolarına (80 milyon 775 bin 500 lira) satılarak, en pahalı eser oldu. Aynı akşam Matthew Wong’un 2017 tarihli “Pink Wave” (Pembe Dalga) adlı eseri 22 milyon 635 bin Hong Kong dolarına (50 milyon 24 bin lira); Lucy Bull’un 2020 tarihli, “18:50” adlı eseri ise 11 milyon 382 bin Hong Kong dolarına (25 milyon 155 bin lira) alıcı buldu.

Artam Antik A.Ş.

376. Müzayede: Modern ve Çağdaş Tablolar başlıklı sezonun son müzayedesinde Artam Antik A.Ş. 332’si resim, 17’si heykel, üçü fotoğraf ve dördü obje olmak üzere toplam 357 eseri koleksiyonerlerin beğenisine sundu. 10-19 Haziran tarihleri arası teklife açık gerçekleşen online müzayedede İlhan Koman, Mübin Orhon, Ömer Uluç, Hikmet Onat, Burhan Doğançay, Kemal Önsoy, Fahrelnissa Zeid, Neşe Erdok, Alev Ebüzziya, Selma Gürbüz, Şükriye Dikmen, Nuri İyem ve Adnan Çoker gibi önemli isimlerin çalışmaları yer aldı.

420 bin lira açılış fiyatıyla müzayedeye çıkan İlhan Koman’ın demir ve ahşaptan oluşan “Untitled / İsimsiz” soyut heykeli tam 46 teklif alarak, KDV ve komisyon bedelleri dahil 1 milyon 736 bin 370 liraya satıldı. Büyük ilgi gören bir diğer eser, Mübin Orhon’un 1974 tarihli “Soyut” adlı çalışması oldu. Sanatçının aile koleksiyonundan gelen ve kırmızı rengiyle öne çıkan eser, 750 bin lira açılış fiyatıyla görücüye çıktı. 2011’de Sotheby’s müzayedesinde yer alan eser, 28 teklif sonunda, KDV ve komisyonla birlikte toplam 1 milyon 684 bin 922 liralık satış fiyatına ulaştı. Kendisini bir “figür avcısı” olarak tanımlayan Ömer Uluç’un, orijinalinde üç parçadan oluşan “Odada Kadın-Erkek” adlı triptik çalışmasının sağ parçası olan, 130x90 cm’lik “Untitled / İsimsiz” çalışması ise, 550 bin liralık açılış fiyatının üstüne çıkarak, KDV ve komisyon bedeli ile 733 bin 134 liraya yeni sahibinin oldu.


IstanbulArtNews | Temmuz / Ağustos

50 görüntüleme0 yorum

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör